Langkah-Langkah Yang Boleh Diambil Bagi Mengelakkan Jangkitan HFMD



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Sabtu . 19 Ogos 2017



Picture by Google


Susulan daripada entri sebelum ini >Apakah Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut?<, guru dan pengasuh di tadika / taska / pusat jagaan / prasekolah boleh mengambil langkah-langkah seperti di bawah bagi mengelakkan jangkitan HFMD di kalangan kanak-kanak.

1) Lakukan saringan kesihatan terhadap kanak-kanak di pintu masuk tadika / taska / pusat jagaan / prasekolah.

2) Meningkatkan tahap kebersihan premis, selalu mempraktikkan aktiviti cucian tangan sebelum dan selepas menukar lampin atau memegang kanak-kanak terutamanya yang disyaki bersimptom.

3) Memastikan kanak-kanak mengamalkan amalan membasuh tangan yang betul dengan menggunakan sabun dan air yang mengalir.

4) Tidak berkongsi barangan peribadi seperti pakaian, tuala, berus gigi, selimut, perkakas makanan dan minuman serta alat mainan.

5) Buang lampin (pampers) di tempat yang betul.

6) Bersihkan semua kelengkapan seperti kerusi dan meja termasuk barang permainan selepas setiap kali digunakan.



CADANGAN DAN TIPS UNTUK SARINGAN

1) Tetapkan satu tempat untuk melakukan pemeriksaan kepada semua kanak-kanak, sebaik-baiknya berdekatan dengan pintu pagar tadika / taska / pusat jagaan / prasekolah sebelum kanak-kanak masuk ke kelas.

2) Melakukan pemeriksaan kanak-kanak secara berasingan. Jangan biarkan kanak-kanak berkumpul. Untuk memastikan pemeriksaan berjalan lancar, guru / pengasuh boleh meminta kanak-kanak beratur dan lakukan pemeriksaan seorang demi seorang.

Pastikan anda mencuci tangan dengan air dan sabun :

--> Sebelum dan selepas selesai pemeriksaan ke atas semua kanak-kanak.
--> Selepas pemeriksaan setiap kanak-kanak terutama sekali sekiranya berlaku sentuhan (contohnya semasa mengambil suhu).

3) Gunakan sarung termometer yang baru (untuk digital termometer) atau pelapik prob telinga (untuk aural termometer) bagi setiap kanak-kanak yang diperiksa.

4) Anda juga boleh mengikuti tips seperti di bawah :

--> Mulakan pemeriksaan awal, sebaik-baiknya sebelum sesi bermula untuk mengelakkan 'overcrowding' semasa pemeriksaan dan mengurangkan masa yang digunakan untuk pemeriksaan.

--> Untuk kanak-kanak yang hadir ke taska / tadika / pusat jagaan / prasekolah lebih awal, lakukan pemeriksaan semasa kehadiran ibu bapa agar sekiranya kanak-kanak bergejala, anda boleh memaklumkan terus perkara tersebut kepada ibu bapa.

--> Sediakan jadual khusus untuk pekerja bagi aktiviti saringan dan pemeriksaan.



PEMERIKSAAN KHUSUS UNTUK HFMD

1) Ambil suhu badan kanak-kanak menggunakan termometer digital atau aural (telinga).

2) Periksa ulser di dalam mulut.

3) Periksa lepuh di bahagian tapak tangan dan belakang tapak tangan.

4) Periksa lepuh di bahagian tapak kaki.



APAKAH YANG PERLU ANDA LAKUKAN SEKIRANYA MENGESYAKI KANAK-KANAK DIJANGKITI HFMD?

1) Asingkan (isolate) kanak-kanak di dalam bilik isolasi / sudut khas daripada kanak-kanak lain.

2) Hubungi ibu bapa / penjaga kepada kanak-kanak.

3) Maklumkan kepada ibu bapa / penjaga untuk membawa kanak-kanak yang dijangkiti ke klinik. Sekiranya diagnosis adalah bukan HFMD, pastikan surat pengesahan daripada doktor diperolehi dan diberikan kepada pihak sekolah / tadika.

4) Setelah kanak-kanak yang disyaki HFMD dibawa pulang, pastikan anda melakukan disinfeksi kepada alatan mainan atau perabot yang mungkin disentuh oleh kanak-kanak terbabit.

5) Sekiranya kanak-kanak disahkan menghidap HFMD, pastikan ibu bapa / penjaga tidak menghantar anak mereka ke sekolah / tadika / pusat asuhan sehingga tanda / gejala pulih. Pastikan kanak-kanak hanya tinggal di rumah dan tidak bergaul dengan adik beradik lain yang sihat.

6) Sentiasa bertindak tenang dan tidak menyebabkan panik kepada kanak-kanak yang dijangkiti, ibu bapa / penjaga serta kanak-kanak yang lain.



PERKARA YANG PERLU DIAMBIL PERHATIAN

1) Pastikan setiap kanak-kanak mengamalkan amalan membasuh tangan yang kerap dengan menggunakan sabun dan air yang mengalir terutamanya semasa :

--> semasa masuk ke sekolah
--> sebelum dan selepas makan
--> selepas waktu bermain
--> selepas menggunakan tandas

2) Sentiasa ingatkan kanak-kanak untuk menutup mulut dan hidung dengan tisu semasa batuk atau bersin.

3) Laporkan kepada Pejabat Kesihatan Daerah berhampiran sekiranya terdapat mana-mana kanak-kanak yang disyaki menghidap HFMD atau lain-lain penyakit berjangkit.


Sumber : Unit Kawalan Penyakit Berjangkit, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor.


Yang menaip,

Apakah Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut?



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Sabtu . 19 Ogos 2017


Minggu lepas, Cikgu Faiz telah menghadiri satu Taklimat Pengendalian Penyakit Berjangkit Bersama Pejabat Kesihatan Daerah Petaling. Antara intipati taklimat ini adalah berkenaan dengan penyakit berjangkit yang kian popular di negara ini iaitu HFMD dan kepentingan suntikan imunisasi kepada kanak-kanak.




Di sini Cikgu Faiz kongsikan serba sedikit dapatan dan ilmu yang Cikgu Faiz perolehi semasa taklimat tersebut. Apa itu HFMD? HFMD (Hand, Foot and Mouth Disease) atau lebih dikenali dengan nama penyakit Tangan, Kaki dan Mulut adalah disebabkan oleh virus enterovirus. Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut adalah penyakit yang biasa berlaku di kalangan bayi dan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Penyakit ini tidak sama dengan penyakit kaki dan mulut pada haiwan.


Antara tanda-tanda dan gejala penyakit HFMD adalah demam, ruam dengan lepuh di tapak tangan, kaki dan kawasan lampin, ulser di tekak dan mulut, sakit kepala serta hilang selera makan. Untuk lebih jelas lagi boleh rujuk pada gambar GOOGLE.


Cara penyakit HFMD ini berjangkit adalah melalui sentuhan secara langsung (direct contact) dengan lelehan hidung, tekak, air liur, cecair dari lepuhan dan najis individu yang telah dijangkiti.



Langkah pencegahan boleh diambil dengan :-

1) Mencuci tangan dengan menggunakan sabun dan air bersih sebelum menyediakan makanan, selepas ke tandas, selepas menukar lampin anak dan selepas mencuci najis anak.

2) Tutup mulut dan hidung dengan tisu apabila bersin atau batuk.

3) Jangan berkongsi barang-barang peribadi seperti berus gigi, sapu tangan, tuala, cadar, cawan, sudu dan garfu.

4) Elakkan daripada mencium dan memeluk individu yang dijangkiti.

5) Mandi dan tukar pakaian selepas pulang dari tempat kerja sebelum bermesra dengan bayi atau anak kecil.

6) Cuci alat mainan, permukaan meja, kerusi dan lantai yang dicemari air liur anak.



KOMPLIKASI

Komplikasi selalunya jarang berlaku tetapi boleh menyebabkan jangkitan pada otak, paru-paru dan jantung di mana ianya boleh mengakibatkan kematian.



PERINGATAN KEPADA IBU BAPA

Sekiranya anak anda mempunyai tanda-tanda dan gejala Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut :-

1) Segera bawa ke hospital atau klinik berdekatan.
2) Jangan hantar anak ke tadika, rumah pengasuh atau sekolah.
3) Lap lelehan dari mulut dan hidung dengan menggunakan tisu.
4) Elakkan membawa anak anda ke tempat awam yang sesak seperi pusat membeli-belah, pawagam, kolam renang, pasar atau stesen pengangkutan awam.



Sekarang ni memang tengah musim penyakit HFMD ni. Sama-samalah kita memantau kesihatan anak-anak kita di rumah supaya langkah-langkah awal dapat diambil sebelum ianya menjadi lebih serius. Yang penting lepas buat apa-apa aktiviti seperti bermain atau sebelum makan mestilah meminta anak-anak supaya membasuh tangan. Haaa.... nak basuh tangan pon ada cara tau. Bukan main basuh je. Hihihi. Ini penting supaya tangan bebas dari bakteria-bakteria jahat. Cara basuh tangan tu Cikgu Faiz akan kongsikan pada entri yang seterusnya nanti ye. Diharapkan dengan perkongsian ini akan dapat memberi manfaat. Sekian.


Sumber : Unit Promosi Kesihatan, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor.


Yang menaip,

Resepi Sambal Ikan Bilis Petai Cili Padi



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Selasa . 15 Ogos 2017


Cikgu Faiz jarang sangat berkongsi resepi dalam blog ni. Tapi hari ni terpanggil jugak untuk menaip resepi yang tersangatlah senang dan confirm makan bertambah-tambah. Resepinya adalah sambal ikan bilis petai cili padi. Kihkihkih. Musim petai sekarang ni bila buka facebook je mesti ada gambar petai. Hahaha.




Bahan-bahan :

Ikan bilis (agak-agak la nak berapa banyak)
Petai 3 papan (nak kurang pon boleh)
Bawang merah 5 ulas
Bawang putih 3 ulas
Cili padi / merah ikut citarasa nak pedas mana
Garam
Minyak untuk menumis


Cara memasak :

1) Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili padi / merah. Jangan lupa tumbuk sekali dengan garam supaya rasa masin tu sebati semasa menumis. Garam tu agak-agak je la eh.

2) Goreng ikan bilis sampai garing. Angkat dan toskan.

3) Tumis bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau. Kalau kurang masin boleh tambah garam lagi ikut citarasa korang.

4) Masukkan petai. Kacau dengan bahan tumis sekejap.

5) Tutup api. Masukkan ikan bilis yang dah digoreng tadi. Kacau rata. Dah siap. Mudah kan.




Sambal ikan bilis petai ni makan dengan nasi panas-panas memang sedap. Cikgu Faiz kalau takde lauk lain pon takpe kalau ada lauk ni. Hihi. Nasi tu pulak letak kicap. Memang terangkat la. Biasanya kalau masak lauk ni hanya Cikgu Faiz dan Encik Suami je yang makan. Hihi. Selamat memasak semua. Sekian.


Yang menaip,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...