Garisan berduri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


google.com.my


Aras : Tinggi

Sasaran umur : 5 dan 6 tahun / 7 dan 8 tahun

Masa : 20 minit

Objektif : Pada akhir aktiviti diharap kanak-kanak dapat :-
  1. Mengenali garisan berduri sebagai teknik asas dalam aktiviti melukis.
  2. Memahami konsep berulang dalam aktiviti membuat garisan berduri.
  3. Menghasilkan garisan berduri secara kreatif melalui pemerhatian.
  4. Menceritakan objek alam yang mempunyai garisan berduri.

Penerangan aktiviti : Aktiviti ini dijalankan secara kelas atau individu dan sesuai untuk persiapan awal kanak-kanak belajar melukis.

Bahan / Alatan : Kertas lukisan, pensel / pensel warna / krayon dan model durian yang mempunyai duri yang tajam.

Persediaan guru : Menyediakan model atau gambar durian dan ruang yang sesuai mengikut bilangan kanak-kanak.

Prosedur :
  1. Guru mengumpulkan kanak-kanak.
  2. Guru menunjukkan model atau gambar durian yang mempunyai duri tajam dan bersoal jawab dengan kanak-kanak.
  3. Edarkan bahan-bahan melukis kepada kanak-kanak.
  4. Guru membuat demonstrasi melukis garisan berduri berdasarkan corak duri tajam durian.
  5. Kanak-kanak melukis garisan berduri berdasarkan corak duri tajam durian.
  6. Kanak-kanak mempamerkan hasil lukisan dan menyatakan perasaan masing-masing.
  7. Guru memberi pujian kepada kanak-kanak dan membuat rumusan aktiviti melukis.

Cadangan : Selain model atau gambar durian yang mempunyai duri tajam, guru juga boleh menunjukkan video atau objek lain yang mempunyai corak garisan berduri serta memastikan kanak-kanak berpeluang menyertai aktiviti ini.

Aktiviti pengukuhan / pemulihan : Minta kanak-kanak mencari dan menunjukkan objek-objek yang ada corak garisan berduri.


Rujukan : Loy Chee Luen, Mazlina Binti Che Mustafa, Norly Binti Jamil dan Azila Binti Alias (2011), Perkembangan Seni dan Kraf Kanak-Kanak, Gerak Ilmu Sdn. Bhd.




Yang benar,

6 comments:

Terima Kasih Daun Keladi, Lain Kali Komen Lagi :)