Terapi Warna Dalam Perubatan.



Assalamualaikum.


Warna memainkan peranan penting di dalam kehidupan seharian kita. Tanpa warna hidup tidak akan ceria. Jom baca apa kesan warna-warna tersebut terhadap diri anda.






Merah - membantu meningkatkan tenaga dan rangsangan. Bahkan ia dikatakan mampu mengurangkan rasa sakit dan radang.


Oren - merangsang semangat dan ketenangan. Bahkan ia membantu mengatasi masalah berkaitan pencernaan misalnya kejang perut dan kejang akibat haid. Untuk ibu yang menyusukan bayi, warna oren dipercayai boleh merangsang kilang susu dan menambahkan pengeluaran susu.


Kuning - Sebagai terapi, kuning membantu menyihatkan sistem pemcernaan dan sistem saraf. Bahkan warna ini juga mampu menaikkan selera.


Hijau - Warna ini dikatakan mampu membantu keseimbangan keseluruhan tubuh. Pakar terapi warna sering menggunakan warna hijau sebagai perangsang otak dan juga berfungsi untuk mendapatkan kesan yang menenangkan.


Biru - Biru adalah warna yang merangsang kecerdasan. Kebanyakan keluarga akan mengecat bilik keluarga dengan warna biru kerana ia membantu komunikasi yang lebih berkesan.


Indigo - Seperti hijau, indigo juga mempunyai kemampuan untuk menenangkan. Oleh sebab itulah warna ini sangat disaran untuk bilik tidur kerana ia membantu tidur yang lebih nyenyak.


Violet - Ia dikatakan membantu untuk menceriakan. Warna ini juga dikatakan merangsang ketenangan dan relaksasi.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...