Lagu Sedih

Dimulakan dengan Bismillahhirrahmanirrahim....

Jari jemari mula memainkan peranan. Menaip isi hati yang tak terungkap oleh kata-kata. Hari ni aku bekerja seperti biase. Masuk kelas mengajar anak kecil yang tidak jemu untuk datang ke sekolah setiap hari, mendengar cikgunya membebel. Membebel sebab inginkan anak muridnya menjadi seorang yang berguna satu hari nanti. Cikgu pon tak kuase la nak buang air liur di bulan puasa ni.

Sambil budak-budak tu menyiapkan tugasan yang diberikan, aku mula memasang lagu raya kononnya supaya budak-budak tu lebih bersemangat bila dengar lagu raya. Alih-alih cikgunya pulak yang teringat nostalgia lama. Ya.. kenangan sewaktu di sekolah lama dulu. Oh SK Lentang... Masihkah kau ingat lagi saat itu....?

Fikiran mula menerawang kembali ke masa lalu... 4 @ 5 tahun yang lalu...

Sewaktu itu semua warga SK Lentang yang terdiri daripada guru, murid dan staf sedang bermaaf-maafan di hari terakhir persekolahan sebelum cuti Hari Raya bermula pada keesokannya. Murid-murid menyalami semua guru di dalam keadaan tenang.

Tiba-tiba....

Kedengaran sebuah lagu yang teramatlah syahdu menampar cuping telingaku ini. Lagu itu adalah lagu Cahaya Aidilfitri nyanyian Black Dog Bone. Dengar je lagu tu tiba-tiba aku jadi sebak. Padahal kampung aku taklah jauh mana. 10 minit dah sampai. Ntah kenapa aku jadi sentimental pulak. Orang lain relax je aku tengok. Maka, terjadilah adegan peluk memeluk disebabkan terlalu sedih (aku je org lain dok sengih mcm kerang busuk). Aku meminta orang yang bertanggungjawab menghentikan lagu tersebut tapi tidak diendahkan. Ciss... Suke la tu tengok aku nangis sampai terkeluar air hidung.

Itulah kan... betapa rapuhnya hati insan yang bernama NURUL FAIZ BT JAMALUDIN ini. Tu baru dengar lagu raya. Belum dengar lagu lain lagi. Hahaha....

Ni lirik lagu sedih tu. Cuba korang hayati....


Bila tiba hari raya
Semua insan bergembira
Tetapi bagiku hanya kesedihan
Yang menyelubungi hidup


Ayah dan juga ibuku
Telah pergi selamanya
Terbiarlah aku ibarat musafir
Yang haus di padang pasir


Siapakah yang sudi
Menghulurkan simpati
Kepada nasibku ini
Agar dapat kurasa
Nikmat di hari raya
Seperti insan yang lain


Ku meminta dan berdoa
Kepada Yang Maha Esa
Tabahkan hati berilah pedoman
Cahaya Di Aidilfitri


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...