Lawatan Sambil Belajar 2015 | 3D Art dan Farm In The City, Seri Kembangan



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Rabu . 12 Ogos 2015


Hari ini selesai sudah satu lagi aktiviti tahunan Prasekolah. Semakin lega nampaknya. Hihi. Pagi tadi telah diadakan Lawatan Sambil Belajar ke Farm In The City yang terletak di Seri Kembangan, Selangor. Murid-murid hadir ke sekolah seawal jam 7 pagi. Lebih kurang jam 7.45 pagi bas yang akan membawa rombongan tiba. Kalau dah namanya pon Prasekolah mestilah murid-murid terlalu teruja lebih-lebih lagi bila nak naik bas. Hihihi. Nampak je kelibat bas semuanya excited dan tak sabar-sabar nak naik. Huhu.


Lebih kurang pukul 8.10 pagi, kami semua bertolak ke Seri Kembangan. Lokasinya tak jauh sangat dari Puchong. Orang kata tak sempat nak panas punggung dah sampai. Hihihi. Walaupun dekat tapi ada jugak murid yang pening masa dekat dalam bas. Huhuhu. Di bawah ini ada la beberapa keping gambar yang sempat Cikgu Faiz rakamkan semasa di 3D Art dan Farm In The City.



Inilah wajah-wajah teruja yang tak sabar-sabar nak naik bas. Hihihi. Tahun ni hanya 32 orang murid sahaja yang menyertai lawatan sambil belajar.



Jeyeahh... seronoknya dapat naik bas. Hihihi. Gambar kurang memuaskan disebabkan bas yang sedang bergerak.



Oleh kerana kami sampai sebelum jam 9.30 pagi makanya agen pelancongan iaitu Mr Edwin menyarankan kami untuk bergambar di 3D Art dahulu sementara menunggu Farm In The City dibuka. Tak sangka dekat Seri Kembangan pon ada 3D Art ni. Ingatkan hanya ada di i City Shah Alam je. Hihi.







Tamat cerita di 3D Art.




Jam 9.15 pagi terus bergerak ke destinasi utama kami iaitu Farm In The City. Sampai-sampai terus nampak banner iklan ni. Promosi untuk family 2 dewasa, 2 kanak-kanak dengan harga RM116. Antara pakej yang ditawarkan korang boleh tengok dekat gambar tu. Cikgu Faiz ingat nanti boleh la bawak suami dan anak-anak ke sini sebab pakej tu macam menarik je. Hihihi. Boleh la Cikgu Faiz pulak yang jadi pemandu pelancong kepada Encik Suami. Hihihi.



Sebelum masuk ke dalam murid-murid diberi taklimat oleh staff Farm In The City. Cik ni la yang akan membawa rombongan kami menghayati keindahan flora dan fauna di dalam FITC. Hihihi. Itu yang menarik sebenarnya bila datang ke sini sebab ada orang yang guide kita bila masuk ke dalam. Takde la kelam kabut nak tengok yang mana dulu. Betul tak? Budak-budak ni nampaknya sudah bersedia untuk bertemu dengan haiwan-haiwan.



Haiwan pertama yang kami jumpa. Ostrich atau burung unta. Tapi kan rombongan kami dapat hadiah tau. Nak tahu apa dia? Hmmm.... dengan tak semena-mena burung unta ni terkucil pulak dan membuang air besar di hadapan kami semua. Huhuhu. Terkejut sangat sebab masa terkucil tu macam air paip je. Kihkih. Itulah hadiah dari burung unta ni.





Bergambar kenangan di pintu masuk Farm In The City bersama semua murid, guru dan ppm. Silau sangat masa ni. Matahari tengah naik.



Selepas ini kami akan dibawa melihat dan memberi makan kepada kura-kura. Semua murid berpeluang untuk memberi makanan kepada kura-kura gergasi ini.



Mula-mula semuanya takut-takut nak suap sayur dekat kura-kura ni. Bila dah lama-lama tu barulah okey. Huhuhu. Ada dua ekor je kura-kura gergasi ni.



Melawat kolam itik pula. Nasib baik takde sape yang nyanyi lagu Anak Itik Tok Wi. Kihkih. Seronok melihat gelagat itik-itik ni.





Kali ini cikgu-cikgu kena sukarela bagi makan burung. Mulanya Cikgu Abdullah dengan burung pipit je. Okey la kan kecik aje. Huhu. Cikgu Faiz pon kena jugak tau tapi takde gambar la pulak. Ada sekeping je tadi. Tunggu di akhir entri ini ye baru boleh tengok. Hihik.



Yang ini pula burung merak tapi sayang ekornya tak kembang. Kalau tak boleh la tengok rupa burung merak yang cantik ni.



Melawat kambing pula. Dekat bandar tu memang susah nak tengok kambing yang real macam ni. Hihi. Masuk je kandang kambing ni semua takut sebab kambing-kambing tu meluru je dekat murid-murid sebabnya kambing ni nak makan. Hahaha. Habis kasut Cikgu Faiz kena pijak disebabkan murid-murid yang ketakutan. Hahaha. Nakal kambing ni.



Bila murid-murid ni dah bagi kambing makan barulah kambing ni okey sikit. Mungkin sebab kambing ni tahu kalau ada orang ramai je mesti nak bagi dia makan. Itu yang meluru je bila nampak kami datang. Hihihi. Tengok tu dah jinak dah dan murid pon berani je nak usap-usap kambing. Hihi.



Asalnya Cikgu Faiz nak selfie dengan kambing tapi tak menjadi pulak. Huhuhu. Nampak kepala kambing je la.



Melawat arnab pula. Dapat bagi makan jugak. Pendek kata dekat Farm In The City ni kita banyak bagi makan dekat haiwan yang ada. Itu yang best.











Seterusnya, nak bagi makan ikan pula. Menderu-deru ikan datang nak makan.





Swan pon ada jugak.





Kini tibalah masanya untuk aktiviti 'Longkang Fishing'. Murid-murid boleh menangkap ikan-ikan yang ada di dalam 'longkang' ini. Bukan senang nak tangkap ikan kecik-kecik ni.



Ha... tangkap jangan tak tangkap.



Yang perempuan ni lagi la. Tangkap ikan dengan penuh bersopan. Hihihi.



Dengan bantuan seorang brader ni merasa jugak la budak-budak ni dapat ikan. Hihihi. Tengok tu hasil tangkapan murid-murid lelaki.







Yang dekat tepi tu masih gigih untuk menangkap ikan. Huhuhu.



Sambung melawat lagi sebelum makan tengahari pula. Semua macam tak lapar je nampak gayanya. Seronok ye.







Ini namanya cicak lidah biru.



Menyaksikan persembahan burung kakaktua. Ada yang bercakap 'hello', ada yang meneka bola dan ada yang menaikkan bendera. Hebat betul burung-burung ni. Mesti hari-hari dah berlatih.



Akhirnya habis jugak kami berjalan di Farm In The City. Barulah terasa penat sangat kaki ni. Huhuhu. Perut pon dah mula kelaparan. Destinasi kami yang terakhir adalah KFC !!! Siap je makan terus bergerak pulang ke sekolah.



Tara.... ada jugak ole-ole dari Farm In The City. Gambar kenangan dengan burung beserta sijil dari Farm In The City. Gambar kecik ni berharga RM11. Murid-murid pon dapat sijil sorang satu beserta baucer tiket 'buy one, free one'. Oh ya, pakej lawatan kali ini berharga RM60 untuk murid dan RM70 untuk guru. Kalau pergi tanpa agen mungkin boleh dapat murah lagi. Harga yang Cikgu Faiz dapat tu termasuklah kos pengangkutan dan makan tengahari. Harga ini juga bergantung kepada agen yang kita ambil.


Agak panjang entri kali ini tapi seronok dapat berkongsi cerita dan pengalaman sepanjang berada di Farm In The City. Sekian.


Promosi terbaru dari Celcom >>> TENGOK NI


Yang menaip,

4 comments:

jamilahamzah said...

geli plak tengok cicak lidah biru tu..haha..tu kl saya dok dekat dia... mau meremang bulu roma..haha

Bunda_nora said...

Mesti seronok anak2 tu kan...dapat berjalan2 sambil belajar....menimba pengalaman baru dengan tempat baru dan ilmu2 baru...

Ceria nampak mereka....

Rubiah Kadir said...

Seri kembangan??

Boleh x bg alamat CF??

Cm ne leh xtau ni..huhu..kt psr borong ke

Hazyyy said...

suka tengok arnab punya tempat tinggal. heheee
tak pernah dengar pasal 3d art sebelum ni. pasni nak pergilah >.<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...