Pendekatan P&P Untuk Pelajar Disleksia | Susunan Fizikal



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.


Kanak-kanak disleksia perlu ditempatkan di hadapan kelas. Melalui cara ini, hubungan mata (eye contact) dapat diadakan dan guru berupaya mengawasi secara berterusan apa yang dilakukan oleh pelajar itu. Cara ini juga menyebabkan peluang untuk kanak-kanak itu tertarik kepada perkara lain menjadi kurang. Selain itu, kanak-kanak disleksia juga boleh ditempatkan di sebelah murid cerdas yang mempunyai sifat prihatin dan bersedia membantu, namun kedudukannya masih perlu di sekitar barisan hadapan. Guru dapat mengecualikan pelajar daripada menyalin soalan supaya mereka mempunyai lebih masa bagi menyiapkan latihan.


Papan Tulis


Proses menyalin dari satu permukaan vertikal ke permukaan horizontal adalah sukar bagi kanak-kanak disleksia.
  • Sehubungan itu, guru hendaklah memberi edaran supaya kanak-kanak itu tidak mengambil masa terlalu lama bagi menyalin nota.
  • Sekiranya kanak-kanak itu menyalin dari papan tulis, guru perlu menyemaknya bagi memastikan tiada kesilapan dalam penulisan. Selain itu, kanak-kanak itu perlu diletakkan berhadapan dengan papan tulis.
  • Jangan tahan pelajar daripada keluar rehat.

Pembelajaran Dalam Bilik Darjah


Walaupun guru tidak dapat membuat pilihan berhubung sukatan pelajaran dan kurikulum, guru itu dapat menentukan jumlah bahan yang terlibat serta sedalam mana sesuatu topik itu perlu dikuasai oleh kanak-kanak disleksia.


Selain itu, guru juga perlu mengurangkan tugasan ataupun latihan yang tidak perlu kepada kanak-kanak disleksia. Contohnya seperti, guru dapat memberikan lebih masa kepada kanak-kanak itu menyiapkan latihan berbanding kanak-kanak lain, atau mengurangkan kuantiti kerja.


Oleh kerana kanak-kanak disleksia lazimnya perlu bersusah payah membuat sesuatu latihan ataupun tugasan, mereka wajar diberi penghargaan dan peneguhan yang bersesuaian. Contoh kata-kata peneguhan ialah :-

"Bagus!", "Kerja kamu kemas", "Tulisan kamu semakin cantik", Nampaknya kamu betul-betul berusaha".


Selain itu, proses pembelajaran perlu diselangi dengan rehat yang pendek. Ini dapat dilakukan dengan pelbagai cara seperti memberikan latihan yang genap sahaja daripada nombor latihan 1 hingga 20 yang dilakukan oleh kanak-kanak lain.


Satu cara yang konsisten perlu menjadi rutin supaya kanak-kanak disleksia dapat mengikutinya dengan mudah dan tidak menimbulkan kekeliruan. Sebarang perubahan perlu diterangkan dengan terperinci kerana ia dapat menyebabkan kekeliruan kepada kanak-kanak. Di samping itu, perkara yang dianggap remeh atau mudah seperti kedudukan penulisan tarikh, margin, penanda bacaan dan sebagainya perlu diterangkan sejelas-jelasnya kerana kanak-kanak disleksia tidak akan dapat belajar ataupun tahu sendiri.


Lembaran Kerja atau Kertas Peperiksaan


Lembaran kerja perlu dirancang teliti dan baris antara tulisan perlu dijarakkan sewajarnya. Antara cara lain ialah membesarkan tulisan khusus untuk kanak-kanak disleksia supaya kesilapan dapat dikurangkan. Mereka juga perlu diberi masa tambahan menyiapkan tugasan, ujian atau peperiksaan di semua peringkat.


Rujukan : Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006), Apa Itu Disleksia?, PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.




Yang benar,

4 comments:

Unknown said...

selamat bercuti esok dan selkamat menyambut malaudirrasul

Dayang Deno said...

cara2 ni deno pernah tengok dlm tv akak

Dayang Deno said...

selamat menyambut maulidur rasul... sama-sama kita berselawat ke atas nabi muhammad s.a.w.. :)

sHaRiNa eLyaNa said...

selamat menyambut maulidur rasul..nice info..done digi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...