11
Orang Memberi Komen

Jenis-jenis disleksia (part 2)



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


google.com.my




3.      Disoriental Lateral

"... sua ujituahadn terap keanketa nad cekaln jiwabaha. Ke hidedup ngan sukaran ketan yang diamali cacatidak diyang bakan akij dapat dibaha nan beb emositam yang dipikul ak periswita terse ibatbut".


Teks sebenar : 

"... suatu ujian terhadap kecekalan dan ketabahan jiwa. Kesukaran hidup dengan kecacatan yang dialami tidak dapat dibayangkan jika ditambah bebanan emosi yang dipikul akibat peristiwa itu".


Nota : Dalam kategori ini, huruf dan perkataan berpindah ke hadapan atau pun belakang kedudukan sebenarnya - kadangkala dalam susunan terbalik daripada susunan asal dalam satu baris.


4.      Kabur

"Selepas kejadian itu, bilangan kanak-kanak yang mengunjungi taman rekreasi yang terkenal itu didapati semakin berkurangan. Tidak dapat dipastikan sama ada keadaan itu akan berterusan untuk satu jangka masa yang lama".


Teks sebenar :

"Selepas kejadian itu, bilangan kanak-kanak yang mengunjungi taman rekreasi yang terkenal itu didapati semakin berkurangan. Tidak dapat dipastikan sama ada keadaan itu akan berterusan untuk satu jangka masa yang lama".



Nota : Beberapa huruf pertama akan kelihatan jelas dan yang lainnya akan mula menjadi kabur sehingga lama kelamaan terus hilang. Kekaburan ini berlaku secara rawak.


Rujukan : Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006), Apa Itu Disleksia?, PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.




Yang benar,

Membaca Amalan Mulia. Kalau Suka Tekan LIKE dan DONATE.

Comments
11 Comments

11 orang comel dah komen:

jaa jaa said...

saya tau psl dis;eksia ni masa tgk citer hindustan, tajuk lupa...hehe... kl x, mmg saya xtau pun ada penyakit mcm nih...

Mimie said...

byk jugak jenis disleksia nih kan

sHaRiNa eLyaNa said...

thnks for the infomation teacher hehe

intanfirdaus247 said...

ckg faiz. teruskan usaha murni bagi info2 mcm ni..kak intan suka!;:)

Nurul Faiz said...

@sHaRiNa eLyaNa
you are most welcome, Sha :)

kak Intan : terima kasih kak sebab support saya :)

sabella mohamad said...

thanks for sharing kak :)

Nurul Faiz said...

@sabella mohamad
welcome dear :)

L said...

disleksea baru lepas belajaq jak sem lepas... haha

jom singgah baca.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2013/01/allah-maha-penyayang.html

jaakechik said...

perkongisan yg bagus ni cikgu faiz..keep it up!

deno said...

deno pun pernah baca pasal ni... thanks for this entry... kalau xde ni dah lupa apa yg baca dulu... huhu

Nurul Faiz said...

Terima kasih Jaa... welcome, Deno.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...