4
Orang Memberi Komen

Jenis-jenis disleksia (part 1)



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Satu aspek yang kurang diketahui umum ialah terdapat pelbagai jenis disleksia dengan simptom dan ciri berbeza. Berikut dinyatakan jenis-jenis disleksia yang berbeza berdasarkan apa yang dipersepsi oleh mereka yang mengalaminya (Ryden, 1998) :-
  1. Pembalikan konsep

Akan hampir lima belas hari sebelum Murugan dari Malaysia memadam sejarah menguai ekperdisi meradah cabaran menerusi Dataran Everest. Berbelakangan dengan kesenangan - fizikal dan tidak semulajadi - individu itu membaling cabaran gunung terendah tersebut dengan takutnya.


Teks sebenar :

"Sudah hampir lima belas tahun berlalu semenjak Murugan dari Malaysia mencipta sejarah dengan mengetuai ekspedisi meredah cabaran mendaki Gunung Everest. Walaupun berhadapan dengan pelbagai kesusahan - fizikal dan semulajadi - kumpulan itu menyambut cabaran gunung tertinggi itu dengan beraninya".


Nota : Kadangkala mereka yang mengalami disleksia mempersepsi suatu perkataan itu dalam bentuk lawannya (antonimnya).


   2.   Disorientasi Vertikal

... sua ujituahadn terap keanketa nad cekaln jiwabaha. Ke hidedup ngan sukaran ketan yang diamali cacatidak diyang bakan akij dapat dibaha nan beb emositam yang dipikul ak periswita terse ibatbut.


Teks sebenar :

"... dan dia sama hebatnya dalam mengayuh perahu itu. Bersama-sama Lin, seorang lagi paraplegik Amad (yang dapat menggunakan sebelah tangan sahaja) dan beberapa orang kawan lain, mereka mengayuh dengan begitu bersemangat merentasi kawasan air deras mencari penghujung perjalanan".


Nota : Terdapat huruf dan perkataan yang berpindah ke barisan atas atau pun bawah daripada barisan sebenarnya.


Rujukan : Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006), Apa Itu Disleksia?, PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.




Yang benar,

Membaca Amalan Mulia. Kalau Suka Tekan LIKE dan DONATE.

Comments
4 Comments

4 orang comel dah komen:

kak nora said...

yang nombor 2 tu tak faham langsung..

Mimie said...

byk jugak jenis disleksia nih kan

ASYRAF LAZIM said...

Saya ada kawan yg disleksia

Syaifuddin Alias said...

macam2 jenis disleksia ni eh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...