google.com.my
Aras : Sederhana
Sasaran umur : 5 dan 6 tahun / 7 dan 8 tahun
Masa : 20 minit
Objektif : Pada akhir aktiviti diharap kanak-kanak dapat :-
- Mengenali garisan bergerigi sebagai teknik asas dalam aktiviti melukis.
- Memahami konsep berulang dalam aktiviti membuat garisan bergerigi.
- Menghasilkan garisan bergerigi secara kreatif melalui pemerhatian.
- Menceritakan objek alam yang mempunyai garisan bergerigi
Penerangan aktiviti : Aktiviti ini dijalankan secara kelas atau individu dan sesuai untuk persiapan awal kanak-kanak belajar melukis.
Bahan / Alatan : Kertas lukisan, pensel / pensel warna / krayon dan gambar gergaji.
Persediaan guru : Menyediakan gambar gergaji dan ruang yang sesuai mengikut bilangan kanak-kanak.
Prosedur :
- Guru mengumpulkan kanak-kanak.
- Guru menunjukkan gambar gergaji dan bersoal jawab dengan kanak-kanak berkenaan corak gigi gergaji tersebut.
- Edarkan bahan-bahan melukis kepada kanak-kanak.
- Guru membuat demonstrasi melukis garisan bergerigi berdasarkan corak gigi gergaji.
- Kanak-kanak melukis garisan bergerigi berdasarkan corak gigi gergaji.
- Kanak-kanak mempamerkan hasil lukisan dan menyatakan perasaan masing-masing.
- Guru memberi pujian kepada kanak-kanak dan membuat rumusan aktiviti melukis.
Cadangan : Selain gambar gergaji, guru juga boleh menunjukkan video atau gambar-gambar objek yang mempunyai corak garisan gerigi serta memastikan setiap kanak-kanak berpeluang menyertai aktiviti ini. Selepas aktiviti melukis garisan bergerigi melintang, guru boleh mengadakan aktiviti melukis garisan bergerigi menegak bersama kanak-kanak.
Aktiviti pengukuhan / pemulihan : Minta kanak-kanak mencari dan menunjukkan objek-objek yang ada corak garisan bergerigi.
Rujukan : Loy Chee Luen, Mazlina Binti Che Mustafa, Norly Binti Jamil dan Azila Binti Alias (2011), Perkembangan Seni dan Kraf Kanak-Kanak, Gerak Ilmu Sdn. Bhd.
With love..,
2 comments:
belajar dr yg maianan dulu hehee :D
Nanti nak latih Khalish la..
Post a Comment