Jawapan Kepada Pertanyaan Blogger Iskandar



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.



Semalam ada blogger yang bertanya tentang cara-cara untuk memohon menjadi guru bagi graduan lepasan ijazah. Soalannya di bawah ini.




Setahu Cikgu Faiz, kalau seseorang itu berminat untuk menjadi guru dia kena memohon secara online di laman web Kementerian Pelajaran Malaysia untuk belajar di Institut Perguruan melalui Kursus Diploma Perguruan Lepasan Ijazah. Kena dapatkan diploma atau ijazah dalam bidang pendidikan dulu. Cikgu Faiz tak pasti pula bila permohonan selalunya dibuka. Apa pun kepada mereka yang berminat kena la selalu melayari laman web berkenaan kerana semua yang berkaitan pendidikan ada dalam tu.


Selain itu, mereka yang berminat dengan kerjaya guru juga boleh memohon untuk menjadi guru ganti di mana-mana sekolah yang memerlukan guru yang selalunya cuti bersalin dan sebagainya. Caranya boleh survey mana-mana sekolah yang memerlukan guru ganti dan berurusan dengan Ketua Jabatan (Guru Besar / Pengetua sekolah berkenaan). 


Harap cara ini dapat membantu ^ ^


Sekian.




Yang benar,

5 comments:

iskandarX said...

Thanks CF, ahak ingat soalan dah kena ignore hehehehe salah is gak sebab tanya pun dah lewat, ok nanti is bagi tau kawan is tu. Dari dorang yang lepasan Ijazah masuk kerja Kerajaan jadi MPPP baik jadi cikgu leh mulia dan dihormati.

ainun said...

Wann nak try mintak jadi cikgu ganti la nanti..nanti boleh tukar nama blog jadi Cikgu Wann..hehe :)

jaakechik said...

semoga entry ni jadik panduan gak pada seluruh bakal cikgu diluar sana. bgus bagi tips mcm ni sbnrnya, org google nanti dapat trafik...heee...

intanfirdaus247 said...

salam ckg faiz..:) bagus ni untuk sapa yg nak jadi ckg nak mohon KPLI boleh tgk sini sebagai panduan

Mimie said...

ooo..mcm tuh care nk jd cikgu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...